Θέματα κοινωνιολογίας Γ' Λυκείου: 2. Μορφές κοινωνικής οργάνωσης

Comments

  1. Ευχαριστούμε για την εξαιρετική δουλειά! Πολύ ωραία διατυπωμένες ερωτήσεις σε όλα τα κεφάλαια. Επιτρέψτε μου να προτείνω μία μικρή βελτίωση. Η πρώτη ερώτηση Σ-Λ στο κεφάλαιο 2 είναι εκτός ύλης Πανελλαδικών (εντοπίζεται στο εισαγωγικό πλαίσιο) και μπορεί να γίνει μπερδευτική για όποιον ή όποια επιχειρήσει να την απαντήσει. Και πάλι ευχαριστούμε για το πολύτιμο βοήθημα που μας προσφέρετε!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Χαίρομαι για την εκτίμησή σας και εύχομαι η προσπάθειά μου να σας αποβεί πράγματι χρήσιμη! Όσον αφορά στην εκτός ύλης ερώτηση έχω να πω τα εξής: Σύμφωνα με την σχετική εισήγηση του ΙΕΠ και τις οδηγίες για τη διαχείριση της διδακτέας-εξεταστέας ύλης «τα ένθετα - παραθέματα, οι πίνακες, τα μικρά ένθετα κείμενα σε πλαίσιο, οι στατιστικοί πίνακες, τα διαγράμματα, οι πηγές, το φωτογραφικό υλικό που εμπεριέχονται στο Βιβλίο Μαθητή, μπορούν να αξιοποιηθούν από τον εκπαιδευτικό για πρόσθετη πληροφόρηση των μαθητών, επεξεργασία και διασαφήνιση βασικών εννοιών, αλλά δεν εξετάζονται». Αναφέρονται τα ένθετα κείμενα αλλά όχι ρητά η εισαγωγή η οποία επειδή τοποθετήθηκε σε πλαίσιο θεωρήθηκε ότι δεν ανήκει στην εξεταστέα ύλη. Το πιθανότερο είναι ότι στις Πανελλήνιες εξετάσεις δεν θα υπάρχει ζήτημα που θα αντλείται άμεσα από την εισαγωγή. Ωστόσο οι περισσότεροι διδάσκοντες με τους οποίους συζήτησα το θέμα, όπως και οι συντονιστές, θεωρούν ότι οι μαθητές θα πρέπει να γνωρίζουν όσα γράφονται εκεί. Αυτό είναι φυσικό αν σκεφθεί κανείς ότι η εισαγωγή δεν εισάγει απλώς στο περιεχόμενο του κεφαλαίου αλλά ξεκαθαρίζει επίσης κάποιες βασικές έννοιες. Επί παραδείγματι, στην εισαγωγή του 2ου κεφαλαίου εκτός από τους ορισμούς μίκρο και μάκρο υπάρχει και ο ορισμός της «κοινωνικής οργάνωσης», έννοιας που αναφέρεται στον τίτλο του κεφαλαίου. Ορίζεται δηλαδή τι είναι αυτό που μελετάμε και με ποιο τρόπο. Κατά συνέπεια οι εισαγωγές –όπως και το γλωσσάρι- είναι απαραίτητος οπλισμός για την προσέγγιση και βαθύτερη κατανόηση των κειμένων του βιβλίου.

      Delete
  2. Η ερώτηση Σ/Λ "Οι συντεχνίες ήταν συστήματα επαγγελματικών κατηγοριών που δεν επέτρεπαν την είσοδο σε όσους δεν είχαν τις ανάλογες ικανότητες." δεν μπορεί να έχει απάντηση "Λάθος".

    Γιατί αν ήταν έτσι δεν θα είχαν κανένα μέλος.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Αν επέτρεπαν την είσοδο σε όσους είχαν τις ανάλογες ικανότητες δεν θα ήταν συντεχνίες δηλαδή «κλειστά συστήματα επαγγελματικών κατηγοριών που δεν επέτρεπαν την είσοδο σε καινούριους επαγγελματίες».

      Delete
    2. Βλέπω επιμένεις στο λάθος σου. Οι συντεχνίες είχαν μέλη που κάπως μπήκαν. Περιορισμός εισόδου σε καινούριους επαγγελματίες δεν σημαίνει καθόλου επαγγελματίες.

      Η ερώτησή σου είναι λάθος και πρέπει να τη διορθώσεις.

      Delete
    3. Λάθος είναι ο τρόπος που σκέφτεσαι. Τραγική η άγνοιά σου. Απίστευτο το θράσος σου. Ιταμό το ύφος σου. Αυτός ο ιστότοπος δεν είναι για σένα.

      Πριν χαθείς μέσα στην ανωνυμία σου μάθε ότι πρώτα υπήρχαν οι τεχνίτες και κατόπιν οι συντεχνίες οι οποίες δημιουργήθηκαν από τους πρώτους προκειμένου να προστατεύσουν τα συμφέροντά τους αποκλείοντας σε άλλους να μπουν στο επάγγελμα και κληρονομώντας την επιχείρηση στους γιούς τους. Οι γυναίκες και οι κόρες αποκλείονταν εκ των προτέρων και κληρονομούσαν με ειδικούς όρους μόνο σε περίπτωση αιφνίδιου θανάτου και εάν δεν υπήρχε γιος.

      Αν θέλεις σώνει και καλά να βρεις ένα λάθος θα έπρεπε να αναφέρεις τα δύο «δεν» που περιέχει η πρόταση και τα οποία σύμφωνα με κάποιους πρέπει να αποφεύγονται γιατί μπερδεύουν τους υποψήφιους για το πανεπιστήμιο. Αντί να κάνεις υποδείξεις καλύτερα να διαβάζεις. Αυτό θα αποβεί ωφέλιμο και για τον χαρακτήρα σου επίσης.

      Delete
  3. Σχολικό βιβλίο σελίδα 36 " Φυσικά καμιά οικονομική διαδικασία και κανενός είδους παραγωγή δεν είναι εφικτές χωρίς ένα ελάχιστο επίπεδο τεχνογνωσίας".

    Μπορούμε να πούμε ότι "Η βιομηχανική παραγωγή κατέστη εφικτή χάρη στην τεχνογνωσία.";

    Είναι δυνατόν;

    Μάλλον όχι.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Η τεχνογνωσία είναι εκ των ων ουκ άνευ όρος για την ανάπτυξη βιομηχανικής παραγωγής. Το μηχανοκίνητο εργοστάσιο δεν θα μπορούσε να δημιουργηθεί αν δεν προηγούνταν η ανάπτυξη της τεχνογνωσίας κατασκευής των μηχανών. Πολλές χώρες επιθυμούσαν διακαώς βιομηχανική παραγωγή αλλά τους έλειπε η τεχνογνωσία. Γι αυτό και η μεταφορά της παραγωγής σ’ αυτές γινόταν με όρους αποικιοκρατικούς.
      Η πρόταση από μόνη της είναι ορθή. Αλλά δεν είναι και πολύ καλά διατυπωμένη. Μοιάζει με ερώτημα μέτρησης IQ. Ήθελα απλώς να υπενθυμίσω ότι η ανάπτυξη της βιομηχανίας προϋποθέτει την ανάπτυξη της γνώσης. Όσο αυτονόητο είναι ότι η κατασκευή ενός λίθινου εργαλείου απαιτεί ένα συγκεκριμένο επίπεδο τεχνογνωσίας, άλλο τόσο είναι ότι η βιομηχανική παραγωγή προϋποθέτει το ανάλογο επίπεδο τεχνογνωσίας χωρίς το οποίο δεν θα ήταν εφικτή. Αλλά πάλι ίσως να μην είναι και τόσο αυτονόητο.

      Delete
  4. Είναι δυνατόν η ερώτηση Σ/Λ:

    Η ύπαρξη κράτους και γραφειοκρατίας είναι κριτήριο διάκρισης των σύγχρονων κοινωνιών

    να έχει απάντηση "Λάθος";

    Για να δούμε τι λέει το σχολικό βιβλίο στη σελίδα 36:

    Στις κοινωνικές επιστήμες ο όρος «σύγχρονη κοινωνία» είναι συχνά συνώνυμος με αυτόν της «αναπτυγμένης κοινωνίας», που σημαίνει εξελιγμένη τεχνολογία στον τομέα της οικονομίας, ύπαρξη κράτους και γραφειοκρατίας στον πολιτικό τομέα και υψηλός καταμερισμός εργασίας στον κοινωνικό τομέα.

    Συμπέρασμα;

    Το ερώτημα έχει λάθος απάντηση.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Εδώ δεν ενδιαφέρει ο ορισμός αλλά τα κριτήρια. Η διάκριση των σύγχρονων κοινωνιών σε χώρες του Πρώτου, Δεύτερου και Τρίτου Κόσμου στηρίζεται σε διάφορα κριτήρια αλλά πάντως σίγουρα όχι στην ύπαρξη κράτους και γραφειοκρατίας. Είναι κατά κάποιο τρόπο φυσικό αφού όλες οι σύγχρονες κοινωνίες έχουν κράτος και γραφειοκρατία. Οι χώρες του λεγόμενου Δεύτερου Κόσμου «είχαν κεντρικά σχεδιασμένη και κρατικά ελεγχόμενη οικονομία» αλλά και σε εκείνες του Τρίτου Κόσμου «η οικονομία τους είναι είτε κεντρικά σχεδιασμένη είτε ελεύθερη». Ακόμα και η διάκριση σε «αναπτυγμένες» και «υποανάπτυκτες» δεν βασίζεται στην ύπαρξη κράτους και γραφειοκρατίας αλλά στην «σύγκλιση ή απόκλισή τους από τις αξίες και τα οικονομικά, πολιτικά και κοινωνικά πρότυπα των χωρών του Πρώτου Κόσμου».
      Συμπέρασμα ; Για την πρόταση «Η ύπαρξη κράτους και γραφειοκρατίας είναι κριτήριο διάκρισης των σύγχρονων κοινωνιών» η σωστή επιλογή είναι «λάθος». Θα πρέπει όμως να προσθέσω ότι η πρόταση θα ήταν ευκρινέστερη αν διατυπωνόταν ως εξής: «Η ύπαρξη κράτους και γραφειοκρατίας είναι κριτήριο διάκρισης των σύγχρονων κοινωνιών σε χώρες του Πρώτου, Δεύτερου και Τρίτου Κόσμου».

      Delete
    2. Η πρότασή σου αναδιατυπωμένη με κάνει να τραβάω τα μαλλιά μου. Είναι σαν να προσθέτεις ABS σε κάρο. Όμως πράγματι εδώ η απάντηση είναι λάθος.

      Delete

Post a Comment

Popular posts from this blog